סורסינג מסחרי, סורסינג מקצועי.
למה אני מתכוון ומה ההבדל ביניהם?
מאז שאני מנסה ומאוד מאמין כי צריכה להיות התייחסות שונה בכל הקשור בתחום הסורסינג – איתור ספקים, מוצרים, שירותים ומידע – פתרונות. ההתייחסות חייבת להיות כמקצוע לכל דבר ועניין בעולם היבוא המסחרי הכוללת הכשרה והסמכה מקצועית בתחום הסורסינג כאשר המיקוד הוא עבור הלקוח, מה שאני קורא לו "סורסינג מקצועי" ולא "סורסינג מסחרי" מה שכולם מכירים היום.
אני אסביר,
סורסינג מסחרי:
מתייחס לאיתור מוצרים על ידי ספקים ונותני שירות שונים כאשר ניתן להגדיר את צורת העבודה הזו כפעילות מסחרית עם אופי מסחרי שבו התוצאה שמקבלים בשלב הסורסינג היא הצעות מחיר שונות מכמה ספקים פוטנציאליים.
סורסינג מקצועי:
זה בעצם השינוי שאני רוצה לגרום לו, מה שאני עושה היום עבור הלקוחות שלי ואותו אני מתאר כשירות סורסינג לטובת הלקוח והמשמעות היא הצורך והיכולת להבין את הלקוח ואת האתגרים שלו, לדעת לאפיין את הדרישות ולנתח את האפשרויות כדי לאתר פתרון אולטימטיבי על ידי כלי היבוא מסחרי עצמו כאשר העבודה בפועל היא מתן פתרון מותאם לדרישות הלקוח על ידי עבודה עם ספקים בינלאומיים ולא ביצוע מכירה של מוצרים ללקוח.
למה זה שונה ממה שמכירים היום כשירות סורסינג בתחום היבוא המסחרי?
זה שונה מאוד ובעיקר בגלל העובדה כי חייבים להיות אנשי מקצוע בתחום הסורסינג בו הם מאפיינים, מאתרים ומבצעים לטובת הלקוח ועבור הלקוח על ידי שימוש בכלים, ידע מניסיון וקשרים מסחריים כדי לאתר עבורם את הפתרון המושלם בצורה הבטוחה ביותר.
המשמעות העיקרית הנובעת מכך היא כי תחום הסורסינג הוא לא עסק מסחרי אלא שירות מקצועי.
איתור ספקים ומוצרים הוא אפשרי כמעט על ידי כל אחד עם חיבור לאינטרנט ויכולת שיחה באנגלית או שימוש בכלי תרגום כלשהו.. אבל המשמעות המקצועית האמיתית של איתור ספקים ומוצרים היא קודם כל היכולת להקשיב, לאפיין, להגדיר, לנתח ולבנות פתרונות שיתאימו ללקוח ורק אז לאתר את הספקים הפוטנציאליים וכמובן ליצור סינרגיה בין כלל מרכיבי היבוא הנדרשים בפרויקט והקפדה על חוקיות היבוא.
בשונה מחברות מסחר בתחום הסורסינג, המציעים מספר הצעות מחיר מספקים שונים בהתאם לבקשת הלקוח – העבודה של בעלי מקצוע בתחום הסורסינג המקצועי חייבת להיות כוללת את היכולת הנדרשת לאפיין את האתגרים או הצרכים של הלקוח בהתאם לאופי הפעילות, להגדיר את הדרישות לאיתור הספקים המתאימים לפרויקט ולנתח את האפשרויות הקיימות ליצירת או מציאת פתרון שיהיה אטרקטיבי, בטוח ותואם לדרישות הפרויקט כאשר הכלי בו משתמשים בעלי מקצוע אלו הוא יבוא מסחרי מספקים בינלאומיים.
האם זה מה שצריך כל יבואן או חברה המבקשת לאתר פתרון על ידי שימוש בכלי היבוא מסחרי? כמובן שלא.
ההבדל המהותי בין בעלי מקצוע בתחום הסורסינג המקצועי לבין הסורסינג המסחרי הוא בעיקר על פי הצורך והדרישה של אותו פרויקט כאשר מדובר באיתור מוצרים או ספקים ספציפיים שלא דורשים מאפיינים או משתנים הייחודיים לדרישות הלקוח, כאן יש יתרון לחברות מסחר בתחום הסורסינג.
כאשר הבקשה היא קודם כל אפיון צרכים והגדרת דרישות ורק לאחר מכן ניתוח ובניית תוכנית סורסינג וניהול תהליכי יבוא – כאן יש יתרון משמעותי לבעלי מקצוע שעברו הכשרה בתחום לצד היכולות המקצועיות והאישיות של כל אחד מהם בשל העובדה כי יצירת פתרונות על ידי איתור ספקים ומוצרים ויבוא מסחרי זו בהחלט יכולת הקשורה גם לכישרונות וליצירתיות שיש לכל אחד ואחת עוד לפני ההכשרה הנדרשת בתחום בנושאים כגון משא ומתן, כלים טכנולוגיים, פיתוח שיטות עבודה ועוד.
אז מה הלאה?
מצד הלקוחות:
לפני הפנייה לשלב הסורסינג או לחברות ובעלי מקצוע כדי שיאתרו עבורכם מוצרים וספקים שונים, תגדירו את הדרישות שלכם כדי לדעת האם הפרויקט שלכם דורש איתור מוצרים וספקים הקיימים באופן די נרחב או דרישה ליצירת פתרון מותאם ומדויק לדרישות שלכם ורק אז לפנות לבעלי מקצוע הנכונים עבורכם.
מצד החברות ובעלי המקצוע בתחום הסורסינג:
יש לנו דרך ארוכה יחד להפוך את התחום שלנו למקצוע והוא ראוי לכך כמו שאנחנו ראויים לו והוא לנו. תתחילו בהגדרה של הפעילות המסחרית שלכם – האם אתם מתמחים סורסינג מסחרי או בסורסינג מקצועי?
קצת ידע כללי על סורסינג:
איזה סוגי סורסינג קיימים ביבוא אישי ומסחרי?
- איתור ספקים – סורסינג המתייחס לאיתור ספקים ספציפיים על פי דרישה כאשר לרוב מדובר במפעלים מקוריים או בעלי מותגים עבור ייצור מוצרים חדשים או רכישת מוצרים ייחודיים ישירות מהמפעלים.
- איתור מוצרים – סורסינג המתייחס לאיתור מוצרים שונים כאשר לרוב מדובר באיתור מוצרים קיימים ללא צורך בייצור מוצר חדש ועם אפשרות למיתוג או אריזה מעוצבת.
- איתור שירותים – סורסינג המתייחס לאיתור שירותים שונים הקשורים ליבוא אישי ומסחרי כגון בקרת איכות, שירותי אחסנה, חלופות עבור שירותים שונים כגון משלוח בינלאומי ועוד.
- איתור מידע – סורסינג המתייחס לאיתור מידע מסחרי או עסקי עבור קידום ופיתוח מוצרים חדשים או רכישה מספקים ומפעלים קיימים. יש מספר מצבים שונים בהם איתור מידע ביבוא יכול להיות משמעותי מאוד.
מה הכוונה פתרונות סורסינג?
המושג פתרונות סורסינג וניהול תהליכי יבוא הוא די חדש וגם אותו אני מנסה לקדם בדיוק כמו את ההתמחות המקצועית עבור בעלי מקצוע בתחום הסורסינג.
פתרונות סורסינג מתייחס לשירות על ידי בעלי מקצוע מנוסים בכמה תחומים ומרכיבים עיקריים:
- ידע מניסיון באיתור ספקים ומוצרים
- ידע מניסיון בניהול תהליכי יבוא
- ידע מניסיון בתחום חוקיות היבוא
- יכולת הקשבה ואפיון האתגרים העומדים בפני הלקוח
- יכולת ניתוח האתגרים ובניית תכנית יבוא הכוללת פתרונות סורסינג דרך ספקים בינלאומיים
- הבנה והכרה של התרבות המקומית והמסחרית בכל מדינה בה הם פועלים
- יכולת מקצועית ובינאישית ליצירת קשר עם גורמים חדשים וביצוע משא ומתן מניב
- חשיבה יצירתית, מחוץ לקופסא, כישורי למידה מהירים, הבנת הפרטים הקטנים דרך התמונה הגדולה, יכולת ירידה וניתוח עד לפרטים הקטנים ועוד.
מהם 10 היתרונות העיקריים בעבודה עם בעלי מקצוע בתחום הסורסינג?
- שירות אישי ומקצועי.
- דיוק הדרישות ובתוצאות.
- מתן מענה לאתגרים ובעיות שונות.
- יצירת פתרונות מותאמים אישית.
- חסכון בזמן ובהוצאות תהליך היבוא.
- שמירה וייצוג של ערכי הלקוח / הארגון.
- שקיפות, מקצועיות ואמינות.
- בדיקה ובקרת איכות לאורך כל תהליך היבוא.
- כוח קנייה, חיבורים עסקיים, הזדמנויות מסחריות חדשות ועוד.
- יכולת חשיבה ועבודה מחוץ לגבולות ומגבלות הארגון / העסק.
מהם היתרונות בעבודה עם חברות המתמחות בתחום הסורסינג המסחרי?
- כוח קנייה עבור מגוון מוצרים ושירותים שונים.
- קשרים וחיבורים למספר ספקים שונים עבור כל תחום או מוצר.
- ידע מניסיון בעבודה עם ספקים מקומיים.
- יכולת תגובה מהירה במדינה בה הם פועלים.
- יכולת איחוד מוצרים ומשלוחים מכמה ספקים שונים.
- בקרת איכות עבור הספקים והמוצרים שהם רוכשים עבורכם.
- עמלה נמוכה ביחס למחיר המוצרים בשוק.
- יש מקרים בהם קיימת האפשרות לרכישת מוצרים ללא הגבלת כמות.
- שירותי אחסנה במדינה בה הם פועלים.
- משרד מקומי המייצג אתכם מול ספקים שונים.
תזכרו – הבחירה אם לעבוד אם בעלי מקצוע בתחום הסורסינג או חברות מסחר בתחום הסורסינג- היא בידכם ובהתאם לדרישות הפרויקט שלכם!