מה שחשוב לדעת על משלוח אווירי ומשלוח ימי כדי לדעת מה לבחור

כתבה מאת: שראל וקנין

שילוח בינלאומי ימי או אווירי מה ההבדלים ומתי יהיה נכון להשתמש בכל אחד מהם?

כאשר מדובר במשלוחים בינלאומיים, הבחירה בין הובלה ימית להובלה אווירית יכולה להיות אחת הדילמות המרכזיות בתהליך היבוא. כל אחת מהאופציות הללו מציעה יתרונות וחסרונות, והבחירה ביניהן תלויה במספר גורמים משמעותיים המשפיעים על ההחלטה בבחירת שיטת השילוח והמשמעויות של כל בחירה.

 

הובלה ימית – האופציה הזולה והארוכה יותר מבחינת זמני משלוח: 

הובלה ימית באמצעות מכולות היא האופציה הזולה ביותר לשילוח סחורות במשקל ונפח גדולים למרחקים גדולים. היתרון המשמעותי ביותר של שיטת הובלה זו הוא העלויות הנמוכות יחסית לכמות הסחורה.

עם זאת, מדובר גם בשיטת ההובלה האיטית ביותר, עובדה זו עלולה להוות חיסרון משמעותי במקרים מסוימים.

כמה נקודות חשובות בנוגע לשילוח ימי:

זמן הובלה ארוך:

מספר שבועות עד מספר חודשים תלוי במרחק בין המדינות. השילוח הימי כרוך בזמן הבדיקה, הטענה ולפעמים מעבר בין כמה נמלים ימיים. הזמן המדויק תלוי במרחק, נמלי הביניים ועומסים בנמלי מוצא/יעד וגורמים נוספים שלא תמיד צפויים.

עלויות נמוכות יחסית:

מחירי ההובלה הימית נמוכים באופן משמעותי הן מבחינת ההוצאות על כל משקל/נפח יחידה והן מבחינת הוצאות התפעול. עלויות התפעול ותשלומי הנמלים נמוכים יחסית מאשר הובלה אווירית.

יכולת הובלת נפח וכמויות גדולים:

ספינות המשא מאופיינות ביכולת הובלת נפחים ומשקלים גדולים באותו משלוח, לרבות סחורות מכל מיני סוגים כגון מטענים רגילים ומטענים עצומים כמו כלי רכב, חומרי גלם, ציוד כבד וכדומה..

קונסולידציה: 

שילוח ימי מאפשר קונסולידציה של מספר הזמנות מכמה יבואנים שונים או איחוד הזמנות ממספר ספקים שונים ליעד אחד.

חסרונות של שילוח ימי:

לצד היתרונות, קיימים גם חסרונות משמעותיים כמו זמן הובלה ארוך, אפשרות לעיכובים וסיבוכים לוגיסטיים, ופוטנציאל לנזקים במהלך ההובלה.

בנוסף, הובלה ימית פחות אופטימלית לסחורות מסוימות כגון מזון טרי או הזמנות הנדרשות להגיע בטווח הזמן הקרוב מאוד.

הובלה אווירית – האופציה המהירה והיקרה יותר:

הובלה אווירית הינה האופציה המהירה ביותר להעברת סחורות בין מדינות. הזמן הכולל מהספק ליעד הוא קצר באופן משמעותי בהשוואה להובלה ימית. יחד עם זאת, האופציה האווירית יקרה הרבה יותר ממרבית שיטות ההובלה האחרות.

זמן הובלה קצר:

ההעברה האווירית מקצרת את משך ההובלה בצורה דרמטית לעומת שיטות אחרות. במקרים רבים די בכמה ימים בודדים להעברת סחורה משלב האיסוף ועד שלב המסירה כאשר מדובר במשלוח אקספרס.

עלויות גבוהות:

החיסרון העיקרי של שיטה זו הוא העלות הגבוהה יחסית למשקל הסחורה ונפחה. דלק וכוח אדם במטוסי המטען יקרים משמעותית מאשר בספינות משא, וגם עלויות התפעול הכלליות גבוהות יותר באופן משמעותי.

מגבלות משקל ונפח: 

מטענים כבדים מאוד או מטענים גדולי נפח עלולים להתנגש במגבלות העמסה של המטוסים וליצור הוצאות נוספות. יש לבדוק מגבלות אלו מראש ולפצל משלוחים גדולים באופן מתאים על פי סדר עדיפויות וצרכים מידיים.

יתרונות לוגיסטיים:

המהירות היא ללא ספק היתרון המרכזי של שיטת ההובלה האווירית. כמו כן, יש פחות סבירות לעיכובים. לוגיסטית.

חסרונות של הובלה אווירית:

חוסר יכולת העמסת משקלים גדולים, עלוית גבוהות יחסית לשילוח ימי ועוד מרכיבים נוספים יוצרים חסרונות מסוימים כאשר מדובר במשלוח אווירי.

מתי פונים לסוכני מכס ומה הקשר שלהם לשילוח בינלאומי? 

סוכני מכס הם מתווכים המתמחים בהליכי יבוא ויצוא של סחורות ממדינה למדינה. הם נדרשים בעיקר כאשר מדובר בשילוח בינלאומי של סחורות. להלן מספר מצבים עיקריים שבהם יש צורך בסוכן מכס:

 

1. יבוא מסחרי מספקים בינלאומיים: 

כאשר מייבאים סחורות מחו"ל, סוכן המכס מטפל בתשלום המכסים והמיסים הנדרשים על ידי רשויות המכס, מוודא עמידה בתקנים ואחראי על סיווג הסחורה באופן תקין התואם לחוקי היבוא על פי מפרט המוצרים.

2. יצוא סחורה לספקים בחו"ל:

סוכן המכס מכין את כל המסמכים הנדרשים לייצוא כגון רישיונות, אישורים וייפוי כוח לטיפול מול רשויות המכס.

3. שחרור משלוחים מהמכס:

סוכן המכס מטפל בכל תחום שחרור משלוחים מהמכס לאחר תשלום כל החובות לקבלת האישורים הנדרשים.

4. טיפול במכס:

במקרים מסוימים סחורות נשמרות באחסון מכס מאחר ויש חוסר במסמכים הדרושים או כי התהליך לא בוצע על פי הדרישות וגם האפשרות כי הסחורה תעוכב לבדיקה סלקטיבית פיזית של המכס וסוכן המכס מטפל בכל ההליכים הנדרשים סביב הליכים אלו.

סוכני המכס חיוניים לניהול תקין של תהליכי היבוא והיצוא בהתאם לחוקים ולתקנות במדינת היעד/המקור, מה בהחלט מונע בעיות ועיכובים בקבלת הסחורה בעת ההגעה ליעד ועמידה בדרישות היבוא.

יש מספר סיבות חשובות לעבוד עם סוכן מכס בעת שילוח בינלאומי:

1. מומחיות וידע: 

סוכני מכס הם מומחים בתחום החוקים, התקנות והנהלים הנוגעים ליבוא ויצוא סחורות. הם מכירים היטב את הדרישות הספציפיות במדינות השונות, מה שמאפשר להם לטפל בצורה יעילה ומקצועית בכל ההליכים הבירוקרטיים.

 

2. חסכון בזמן ובמשאבים:

תהליכי היבוא והיצוא דורשים המון זמן עבודה בטיפול של טפסים ומסמכים. סוכן מכס יטפל בכל הפרוצדורות והבירוקרטיה הנדרשת כך שהוא יכול לחסוך לכם זמן יקר ומשאבים רבים.

 

3. מניעת עיכובים וקנסות:

חוסר היכרות עם התקנות והתקריות הרלוונטיות עלול לגרום לעיכובים, קנסות וחבלות במשלוחים. סוכן מכס ימנע מצבים אלו.

 

4. שירות כולל:

סוכני מכס מציעים מגוון שירותים נלווים כגון ארגון משלוחים, אחסון, שינוע ועוד. זה מרכז את כל התהליך אצל גורם אחד המטפל בכל השלבים.

 

5. יתרון תחרותי:

בזכות הניסיון והקשרים העסקיים שלהם, סוכני מכס עשויים לפעמים להשיג מחירים טובים יותר עבור שירותי שילוח והובלה.

עבודה עם סוכן מכס מקצועי וממוקד חוסכת כסף, זמן ובעיקר חוסכת כאב ראש רב בתהליכי היבוא הבינלאומי המורכבים.

 

מה צריך לבקש מהספק לפני פנייה לקבלת הצעות מחיר מחברות שילוח בינלאומי? 

אם כבר מצאתם ספק שאתם מרוצים ממנו ומעוניינים להמשיך איתו את תהליך היבוא, לפני התשלום על ההזמנה בכמות מסחרית או הזמנת דוגמה סופית – רצוי מאוד להיעזר בסוכן מכס לבדיקת חוקיות יבוא, מכס, מיסים ועלויות נוספות בהתאם לאופי ונפח ההזמנה לפי ה Packing list שקיבלתם מהספק לפני ביצוע התשלום.

במילים פשוטות, Packing list כולל חלק מהמידע הדרוש לחברת שילוח כדי לתת לכם הצעת מחיר וגם עבור רשות המכס ומיסים – המסמך מתאר את סוג המוצרים והמפרט שלהם באם תדרשו לבדיקה – המסמך יהווה הצהרה על תכולת הסחורה שהזמנתם.

האחריות לשליחת ה Packing list היא על הספק שלכם, אך האחריות שלכם היא לבדוק ולוודא כי כל הפרטים נמצאים ותקינים יחד עם סוכן המכס שלכם.

המסמכים הנדרשים עבור סוכן המכס או חברת השילוח ועליהן הספק אחראי להפיק עבורכם: 

1. Packing List

2. Proforma Invoice

שני המסמכים האלו ובעיקר ה Packing list מתארים את סוג הסחורה, נפח ההזמנה, סיווג המוצרים ועוד כך שסוכן המכס אליו פניתם יכול לתת לכם תשובה בטוחה ומדויקת על שאר ההוצאות הצפויות, על חוקיות היבוא במידה ונדרש וכמובן הערכת עלות שילוח בינלאומי ימי או אווירי.

 

יש להקפיד כי על גבי המסמכים הנ"ל יהיו את פרטי הספק, הכתובת המלאה שלו, תנאי המכר עליהם הסכמתם וכמובן את פרטי ההזמנה והפרטים של החברה שלכם – יש פרטים חשובים נוספים שיש להוסיף ולכן חשוב בכל מקרה לוודא את תקינות המסמכים עם סוכן המכס או חברת השילוח שלכם.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
יבוא מסחרי מספקים בינלאומיים

למה בכלל ייצור במדינה אחרת?   כאשר רוצים לבדוק את היתרונות של תהליך הי...

תהליך הייצור אצל ספקים בינלאומיים

אפיון תהליך הייצור קודם הפנייה לספקים: אפיון הדרישות שלכם לפני הפנייה ...

תוכן עניינים

ייבוא קל ומוצלח

התחילו עוד היום!

רוצים לחסוך כסף וליהנות מייבוא יעיל?
באתר שלנו תמצאו את כל המידע, השירותים והכלים הדרושים לכם:

פתרון יבוא מוצרים מחו"ל לישראל: ליווי מקצועי לכל שלב בדרך

מחלקת הסורסינג וניהול תהליכי יבוא שלנו נותנת מענה מקיף לכל צרכיכם, החל משלב האפיון ועד קבלת המוצרים בפתח בית העסק. עם השירות שלנו, יבוא מוצרים מחו"ל הופך פשוט וקל מאי פעם!
דילוג לתוכן