היתרון ברכש ויבוא מסחרי עבור מוצרי צריכה בארגונים גדולים:
חברות וארגונים גדולים "רגילים" בהרבה מקרים לעבודה במודל רכישה מסוים תחת פיקוח ארגוני אבל בפועל קיימת יכולת מיצוי גבוהה יותר של התמורה כנגד ההשקעה בהוצאות שוטפות לפעילות הארגון / החברה.
אותם חברות וארגונים נאלצים להוציא כספים באופן שוטף על רכישת ציוד, אביזרים, חומרים ומוצרים חיוניים לתפעול ולקיום העסק ופעילותם המסחרית; ביצוע יבוא עצמי של אותם פריטי הוצאה שוטפת מאפשר לחסוך בעלויות בהשוואה לרכישה ברכש מקומי, לשפר איכות והתאמה ספציפית לצרכים הייחודים, לקצר זמני אספקה, להקטין תלות ולהגדיל גמישות וזמינות – מה שבסופו של דבר מוביל לרווחיות גבוהה יותר לאורך זמן.
לכל ארגון או חברה בפועלת בתחום ספציפי יש הוצאות קבועות על מוצרים הנמצאים בשימוש שוטף עבור חמש המאפיינים הבאים:
- קיום פעילות מסחרית שוטפת.
- מוצרי צריכה בשימוש העובדים בחברה.
- הוצאות על מוצרים התומכים בפעילות המסחרית של הארגון.
- הוצאות משתנות על רכש תקופתי / רבעוני / שנתי של החברה / הארגון.
- פעילות שוטפת לשיווק וקידום מכירות של החברה / הארגון.
ברוב המקרים אנשי הרכש בארגון אחראים גם על הרכש ביבוא מספקים בחו"ל ועל פי דרישות ותקציב ספציפי לכל פרויקט כאשר גם כאן יש בהחלט אפשרות לחיסכון בהוצאות וזמני האספקה על ידי חיבור וסנכרון כלל המרכיבים בניהול תהליך היבוא לצד הרכש מספקים קיימים או חדשים.
כאשר יודעים לחבר בין כלל המרכיבים הקיימים ניתן לחסוך הרבה הוצאות, לצפות אתגרים בהמשך הדרך והקפדה על זמני אספקה יציבים.
ייעול תהליך היבוא לחיסכון בהוצאות ובזמן:
בכל ארגון בו קיים תפקיד האחראי על תחום הרכש ביבוא, חייב להיות גם תפקיד עם אחריות לניהול תהליך היבוא עצמו מול כלל מרכיבי השרשרת בתהליך.
מעבר לאיתור ספקים ומוצרים במחירים אטרקטיביים, ניהול תהליך יבוא בצורה יעילה ואפקטיבית יביא לחיסכון נוסף ומשמעותי בהוצאות ובלוח הזמנים בהתאם לדרישות הפרויקט ושמירה על האיכות וערכים של הארגון לאורך כל הדרך.
למיקסום הפוטנציאל עבור שיפור וייעול התהליך כולו חייב להכיר ולרדת לפרטים הקטנים בכל הפרויקטים ביחד ולחוד בכל ארגון וחברה, להבין היכן החולשות בכל שלב בתהליך ואיך ניתן לשפר את התוצאה לכדי מכלול אחד שלם.
תפקיד הרכש לא יכול להיות אותו בעל התפקיד בניהול התהליך כולו מאחר והוא כולל מספר מרכיבים שונים הדורשים התייחסות מקצועית ופרטנית לכל אחד תוך יצירת סינכרון מירבי בין כל המרכיבים ברכש ויבוא.
החיסכון בזמן האספקה משפיע ישירות על החיסכון בכסף והגדלת הרווחיות בכל פרויקט, יש להתייחס לכל שלב בתהליך בנפרד תחת הגדרת לוח זמנים מדויק עם אבני דרך לכל תהליך הרכש ויבוא.
על פי אפיון דרישות של כל פרויקט יהיה אפשר לקחת בחשבון את לוח הזמנים הצפוי לצד העלויות הנדרשות שיש לקחת בחשבון.
לא כל פרויקט רכש ויבוא מתאים לעבודת אפיון עבור ייעול התהליך אך כאשר לוקחים בחשבון שקלול של כל מערך הרכש בארגון ניתן לחבר פרויקטים לכדי הזמנה אחת וליצור אטרקטיביות שלא הייתה קיימת לפני כן לכל פרויקט בנפרד.
שאלות בסיסיות לתכנון תהליך יבוא מוצלח וייעול תהליך קיים:
1. מהן שיטות התשלום שבהן אתם משתמשים כיום עבור היבוא שלכם?
2. האם יש אמצעים או תנאי תשלום אחרים שיוכלו לשפר את הרווחיות שלכם?
3. מהם תהליכי ניהול המלאי הנוכחיים שלכם עבור המוצרים המיובאים ובאיזה תדירות הם נמכרים?
4. האם ישנן דרישות איכות למוצרים שאתם מבקשים לרכוש ואיזה פרטים לא הייתם רוצים שיהיו במוצרים?
5. מהן הדרישות החוקיות והרגולטוריות למוצרים המיובאים בשווקי היעד שלכם, וכיצד אתם יכולים להבטיח תאימות מבעוד מועד?
6. כיצד אתם יכולים לייעל את שרשרת האספקה הקיימת שלכם כדי להפחית את זמני ההובלה והעלויות?
7. מהם הסיכונים הפוטנציאליים הקשורים לתוכנית הייבוא שלכם, וכיצד אתם יכולים לצמצם את הסיכונים הללו?
8. מהם היתרונות והחסרונות הפוטנציאליים של שימוש בספק לוגיסטי של צד שלישי לתוכנית הייבוא שלכם?
9. כיצד אתם יכולים לתקשר ביעילות עם הספקים שלכם ולהבטיח שהדרישות עבור המוצר שלכם מתקיימים?
10. כיצד אתם יכולים לעקוב ולנתח את הצלחת תוכנית הייבוא שלכם לאורך זמן, ולבצע התאמות לפי הצורך?
11. מהם המגבלות הקיימות היום כדי שתוכלו להתרחב ללא עלויות גבוהות?
12. איך אפשר לייעל את תהליך הרכש שלכם כיום כדי לצמצם עלויות?
13. מהם תהליכי בקרת האיכות הנדרשים לבצע ומתי עבור ניהול תהליך יבוא תקין?
14. מהם האתגרים הקיימים היום בעבודה מול הספקים שלכם בתחום היבוא?
15. האם איכות המוצרים שהספק מציע לכם היום עונה לדרישות שלכם?
16. איך לדעתכם ניתן לשפר את המוצרים שלכם / איכות האריזה?
17. מהם זמני האספקה של כל ספק? האם יש מוצרים דומים אצל ספקים אחרים?
זמן שווה כסף, גם בניהול תהליכי יבוא:
לרוב החברות וארגונים בתחום פעילות כזו או אחר בו הם מקצועיים ומתמחים, אין צורך להסביר את חשיבות העבודה מול ספקים ונותני שירות עם ניסיון, ידע וחיבורים מקצועיים מתאימים לכל פרויקט עבור ניהול, קידום ותפעול הארגון.
גם כאשר מדובר ביבוא מסחרי – רצוי לעבוד עם בעלי מקצוע המתמחים במרכיבי היבוא כדי למקסם את ההשקעה, לחסוך בזמן ולהפיק תועלת גבוהה יותר בסופו של כל פרויקט.
הזמן בו עובדי החברה משקיעים בניהול תהליכי יבוא ובחיפוש אחר ההזדמנות הטובה ביותר כאשר לא מדובר בעבודה יום יומית שוטפת, לא ניתן להכיר ולהגיע לכל האפשרויות הקיימות לטובת הארגון עצמו.
כל ארגון אחראי על חלוקת העבודה והזמן בו הם משקיעים בפעילות כזו או אחרת, אם מדובר ברכש הכולל יבוא מסחרי ניתן למקסם את התוצאה ולחסוך הרבה מאוד זמן השווה לכסף בעבודה עם חברות המתמחות בניהול תהליכי יבוא על פי דרישות כל פרויקט.
זמן שווה כסף עבור חברות וארגונים העוסקים ביבוא מסחרי בעיקר בנקודות הבאות:
1. כל עיכוב בהגעת המשלוחים גורם לדחייה במועדי ההשקה של מוצרים חדשים בשוק המקומי. זה מוביל ישירות לאובדן הכנסות בטווח הקצר.
2. תהליכי תיאום ארוכים ומסורבלים מול ספקים בינלאומיים דורשים השקעת משאבי כוח אדם יקרים של מנהלי רכש, לוגיסטיקה ותפעול.
3. חוסר זמינות שוטף של מלאים עלול לגרום לאובדן הזדמנויות עסקיות קצרות טווח כמו מבצעים, הנחות וכד'.
4. עיכובים באספקות מוצרים עלולים לגרום נזקים בלתי הפיכים למוניטין ולאמון הלקוחות בחברה, במיוחד אם מדובר בלקוחות קבועים.
5. ככל שהליך היבוא איטי וגוזל משאבים רבים יותר, כך גדלה עלות המוצר לחברה היבואנית. זה פוגע במרווח הרווח או מאלץ העלאת מחירים.
6. חוסר יעילות בתהליכי הלוגיסטיקה, הרגולציה והמכס עלולים לגרום לקנסות, ריביות והוצאות נוספות הנגרמים כתוצאה מעיכובים.
7. אי עמידה בלוחות זמנים גוררת בזבוז שעות עבודה יקרות של עובדים בכירים והנהלה בניסיון לתקן את המצב.
כדי למנוע טעויות והוצאות נוספות, יש חשיבות עליונה להכיר את מרכיבי היבוא הנדרשים עבור כל פרויקט כך שיהיה ניתן לייעל ולקצר את תהליכי הרכש והיבוא.